Running

Hardlopen in hartslagzones

17 april 2016
TomTomSparkCardioMusic

Sinds dinsdag 22 maart ben ik begonnen met m’n trainingsschema met als doel de halve marathon in Amsterdam in oktober. Ik loop daarvoor in hartslagzones:¬†D1, D2, D3. Deze hartslagzones vormen een indicatie van m’n trainingsintensiteit en worden bepaald aan de hand van de maximale hartslag. Zo kan ik straks goed voorbereid en met hopelijk mooie snelheid de halve marathon doen ūüôāIk train ongeveer 3 √° 4 keer per week, waarvan 1 keer krachttraining per week. Trainer Bart maakt de schema’s en trainingen voor me. Hoe ziet zo’n week er dan uit?

Op zondag ren ik bijvoorbeeld ik een D2 training van 45 minuten met hartslagzone tussen de 144-164. Die dag moest ik rond de 150bpm blijven, omdat het een iets langere training was en ik de komende dagen ook moest lopen. Die dinsdag erop heb ik in zone D2 gelopen, 35 minuten, maar wel in de bovenste helft wat betreft hartslag: rond de 150 en 164. Het mocht wel wat intensiever zei trainer Bart. Die woensdag deed ik een krachttraining, samen met Bart. Donderdag stond er een D3 interval training op de planning. Waarbij ik 4 keer 5 minuten in hogere hartslagzone moest rennen.

Per zone heb je ook nog variatie in tijd/duur. We proberen dus op lage vetverbranding te focussen en op duurloop. Waarbij de intervaltrainingen met conditioneel moeten helpen en er daarnaast actief herstel is.

Het bevalt tot nu toe erg goed! Er is progressie, ik herstel sneller. Conditie gaat vooruit. De ene training gaat lekkerder dan de ander. Maar erg blij met het feit dat ik nu echt op schema loop!

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply