Lifestyle Running

De combinatie: yin yoga en hardlopen

20 januari 2018
Yoga

Sinds ik afgelopen augustus ben begonnen met de beginnerscursus Yoga van Johan Noorloos bij De Nieuwe Yogaschool in Amsterdam is m’n interesse van hardlopen en bootcamp iets meer verschoven naar yoga en meditatie. Ik was vorige week dan ook niet verbaasd toen ik tijdens het Runfluencers Event van Runner’s World na het doen van de RunFitCheck de uitslag kreeg dat m’n belastbaarheid aan de lage kant is en minder doelgericht ben. Dat ligt natuurlijk iets genuanceerder, maar er zit wel wat in!

De Runfluencers avond stond in het teken van het voorkomen van blessures. Zo kregen we een clinic blessurepreventie door Frans Thuijs (voormalig trainer van o.a. olympisch kampioen Ellen van Langen). Maar eerst kregen we een presentatie van VeiligheidNL die de gratis RunFitCheck heeft ontwikkeld. Een test die je inzicht geeft in je eigen fitheid en het voorkomen van blessures (bij beginnende hardlopers).

Andere mindset

Ik vulde nieuwsgierig de test in en kreeg de volgende vraag: “Wat is je voornaamste doelstelling bij het hardlopen?”. Ik antwoordde: “Plezier beleven aan het sporten, sociale contacten en/of sport in groepsverband” (Trainen voor een hardloopwedstrijd of voor een bepaalde afstand, verbeteren van je conditie, gewicht verliezen of uitlaatklep waren de overige antwoorden). Vervolgens kreeg ik het volgende resultaat:

Je belastbaarheid is aan de lage kant en je bent niet erg doelgericht”.

Het was voor mij niet een hele verrassende uitslag en ik vond het helemaal niet erg dat ik als enige van de groep deze uitslag had. Het deed me eigenlijk meer beseffen dat het prima was dat ik even geen ‘keiharde’ doelen had vastgesteld. Dat dat oké is. M’n behoefte naar wekelijkse en meerdere runs is de afgelopen tijd verschoven naar het wekelijks beoefenen van yin yoga.

Waarom yin yoga?

Voor mij is deze vorm van yoga erg prettig omdat het je ‘dwingt’ om meerdere minuten achter elkaar in een houding te blijven. Soms wel drie tot vijf minuten. Dat betekent dus: LOSLATEN. De spanning in je lichaam en daarmee ook in je hoofd verdwijnt dan langzaam maar zeker. Hoe langer je in de houding zit/ligt, hoe minder spanning je gaat voelen. Op dat moment kun je als het ware wegzinken in de houding en daardoor gaan ontspannen.

De nadruk ligt bij deze stroming vooral niet op spierspanning (juist het ontspannen hiervan!) maar juist op het bindweefsel. Voordat je dat weefsel een beetje kunt aanspreken, moet je dus langer in een en dezelfde houding blijven. Het houdt je lichaam daardoor zowel stevig als soepel. Hoewel deze vorm van yoga aan de ene kant heel relaxed kan zijn, is het grotendeels ook heel inspannend. Niet alleen de houdingen zijn een uitdaging, maar ook het mentale; nergens aan (proberen te) denken en puur in het moment zijn. Het bewust worden van je ademhaling helpt daar ontzettend bij. En dat helpt me ook weer tijdens het hardlopen!

Thought

“yoga” by TALMADGEBOYD / Flickr Creative Commons

Loslaten en ontspannen

Tijdens de yogacursus leerden we de verschillende stromingen van yoga kennen (zoals Ashtanga en Vinyasa) en kwamen we er zo achter welke stijl/stroming het beste bij elke persoon past. Ik merkte toen al dat ik yin heel fijn vond. M’n fysieke uitspattingen kan ik in hardlopen en bootcamp kwijt, maar juist tijdens yin kan ik én bezig zijn, fysiek, maar tegelijkertijd ook loslaten. De trainer legde dan ook uit dat je vooral moet kijken naar je persoonlijkheid. Ben je van nature meer yang en dus meer outgoing, spontaan en extravert, dan is het goed idee om aan yin yoga te denken en andersom. Het voelde voor mij ook gewoon goed, dat yin. Zeker ook voor ongeduldige mensen (hoi!) is het een mooie stijl. Het helpt je namelijk om meer geduld en acceptatie op te brengen.

Blijven ademen

Yin yoga is geschikt voor iedereen, van beginner tot beoefende yogi. Het is daarnaast ook meditatief. Je leert om opkomende gedachtes aan de kant te schuiven en dat alles er (op dat moment) even niet toe doet. Misschien heb je een drukke en hectische dag gehad. Die gedachtes zet je even aan de kant, ja, je ambities ook. Je ervaart hoe het is om ‘in het nu’ te zijn. Hier en nu op de yogamat. Dat is heel fijn. Je hoeft je even nergens druk om te maken. Het gaat om de oefening die je nu doet, hoe je loslaat en ontspant. Als dat allemaal even niet lukt of niet gaat zoals de vorige keer, dan is dat niet erg. Je moet niet gaan vergelijken. Alleen maar luisteren naar jezelf, je lichaam, je mind. Hoe voelt de houding. En vooral: door blijven ademen.

Yoga

Focus

De eerste échte les na de cursus was wat onwennig. Ik stapte de grote zaal in, pakte m’n mat, deken, blok en kussen en zocht een plekje uit aan de zijkant van de zaal. Ik zag anderen al ontspannen liggen, voorbereidend op de les, in alle rust. Zittend op m’n kussentje keek ik wat om me heen maar besloot al snel me niet teveel te laten afleiden. Dat zijn al de eerste gedachtes die bij me opkomen. Focus Lin. Maar we zijn nog niet begonnen. Nee klopt, maar doe maar chill. De les begint en ik word meegenomen in de begeleiding van de docent. Ik ken op dat moment niet alle oefeningen en houdingen die we voorgeschoteld krijgen. Af en toe spiek ik bij de buren. Moet dat ene been nou links of rechts. Oh rechts, ok rechts. Focus.

Yogamat

Patronen en gewenning

Bij de tweede les leer ik de opbouw en het patroon van yin meer en meer kennen. En het is helemaal ok dat ik de houding (nog) niet helemaal doorheb. De docent is snel bij me om te helpen, no stress. Het gaat steeds ‘makkelijker’ om de lessen te begrijpen en volledig te ondergaan. Ik merk dat ik me gedurende die 90 minuten steeds meer kan overgeven, ontspannen kan zijn, kan loslaten en dooradem. Dit neem ik ook mee ná de les en dat maakt het zo waardevol.

En natuurlijk gaat het de ene keer prettiger dan de andere keer. Dat hoort erbij en dat is niet erg. Sommige houdingen zijn ook echt geen pretje en ben ik bijna opgelucht als ik me weer langzaam mag losmaken uit de houding. Dat komt vaak ook omdat ik de houding nog niet ken; niet precies weet wat ik kan verwachten. Het voelt toch anders met houdingen die je al vaker hebt gedaan. Kwestie van ondergaan en ontdekken, de houding eigen maken. Dan wordt het steeds meer gewenning en dus meer ontspannend. Die tijd ‘moest’ ik mezelf ook geven. Geduld wordt dus op de proef gesteld en dat was een mooie uitdaging. Het is mooi om te ervaren hoe ik daar steeds meer aan kan toegeven.

Grenzen

Waar ik bij bootcamp altijd heel bewust doorzet en de oefening zo optimaal mogelijk wil doen, gaat het bij yoga vooral om het feit dat het goed voelt. Dat je jezelf niet pusht en door een (pijn)grens heen gaat. Er is altijd een andere manier op de houding uit te voeren die bij jou past. Het hoeft er dus ook niet persé mooi uit te zien. Het gaat er om dat het voor jou goed voelt. Ik buig bijvoorbeeld echt niet helemaal voorover in sommige houdingen, dat gaat gewoonweg (nog) niet. Ik ga dus zover ik kan, tot m’n lichaam zegt: ho, zo is prima. Het mooie is, zodra ik me in de houding bevind en ontspan, loslaat, ik eigenlijk dieper kan en ik de buiging langer kan maken. Het kan dus wel. Iets met geduld enzo.

Lindy yoga

Ultieme overgave

Elke les eindigen we met de Savasana houding en dat is mijn favoriete onderdeel van de hele les. In deze houding lig je eenvoudigweg op je rug, het liefst met een deken over je heen om warm te blijven en geniet je van ultieme ontspanning en overgave. Meer dan liggen, je ogen dicht doen, je armen, benen en voeten ontspannen laten rusten is het niet. Een heerlijke afsluiter van 90 minuten yin.

Yin én Yang

Dat klinkt allemaal mooi, maar ook yin kan niet zonder yang. Daarom zal ik ook weer iets meer die balans ‘moeten’ vinden tussen beiden. De combinatie van yin én bijvoorbeeld hardlopen of bootcampen (want yang!) zou ideaal zijn. Ik vind yin een hele fijne en rustige vorm die bij mij zorgt voor energie en me fitter en stabieler voelen. Wat ik er tot nu toe in ieder geval uithaal:

  • Bewust zijn van m’n ademhaling
  • Flexibeler worden
  • Luisteren naar je lichaam en de grenzen erkennen
  • Meer ontspannen (zowel in je hoofd als ook je spieren)
  • Geen perfectie willen nastreven
  • Meer focus

Nu heb ik alsnog runs op de planning staan (20 van Alphen in maart is de eerstvolgende) en ik ben benieuwd wat me de combinatie van yoga én bootcamp/hardlopen zal brengen. Ik ben in ieder geval blij dat ik de yin stroming heb ontdekt!

Liefs,
Lin

 

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply