Lifestyle Running

Geen zin en de zin van hardlopen

10 september 2018
DynaFlyte 2

Hardlopen. Ik had er een tijdje geen zin meer in. Na de Zandvoort Circuit Run afgelopen maart heb ik nog een enkele keer een rondje hardgelopen, maar het mocht verder geen naam hebben. Liever legde ik m’n vaste hardlooproute wandelend af. M’n focus verlegde ik in die tijd meer naar yin yoga. Lijf en hoofd hadden daar op dat moment veel meer behoefte aan. Dat voelde heel fijn, om toe te geven aan die behoefte en daar ok mee te zijn. Een uit de hand gelopen zomerstop als gevolg. Erg? Totaal niet. Het was juist ontzettend lekker om andere dingen te ondernemen. Maar het begon toch weer te kriebelen. Ik sprak met mezelf af om begin deze maand weer te starten met bootcampen. Ik wist dat het zwaar zou worden en zette me schrap voor de eerste les sinds lange tijd…

In 2013 volgde ik m’n eerste bootcamples met deze groep en jaren heb ik het volgehouden om zo’n 2x per week van de partij te zijn. Het voelde ook echt lekker om een uur te knallen. Vol goede moed en met een ‘vers’ paar schoenen aan de voeten stond ik te trappelen om weer te beginnen. Ik dacht nog: is het niet zonde om met een vrijwel nieuw paar te gaan bootcampen? Want ja, je gaat toch soms de modder in, ligt in het gras en je schoenen hebben gewoon wat meer te verduren dan tijdens een ‘normaal’ rondje hardlopen. Maar dit paar zit gewoon heel erg fijn, dus waarom ook niet.

DynaFlyte 2

Fresh new pair

Hoewel ik deze schoenen dus al een tijdje in m’n bezit heb, voelen ze wel nog heel nieuw. Kort na de run in Zandvoort mocht ik namelijk van Asics een nieuwe outfit én een nieuw paar hardloopschoenen uitzoeken. Zo tof! Ik koos toen, op basis van een loopanalyse van Run.Erik (super thanks!), weer voor m’n favoriete model: de DynaFlyte 2. Het vorige paar had ik al ‘opgelopen’. Eerder liep ik daar nog de Dam tot Dam loop mee. In maart was het tijd voor een vers paar. Dit is mijn favoriete model hardloopschoen. Naast dat dit een veel lichter model is dan de voorganger, vind ik de kleurencombinatie ook te gek. Het blauw met roze kleurt mooi samen en ik kan ze goed mixen met de rest van de outfit.

Maar hoe weet je eigenlijk welke hardloop schoen bij je past?

Allereerst kun je dus een loopanalyse doen. Op basis daarvan krijg je inzicht in welke hardloopstijl je hebt. Daarna hoef je eigenlijk nog maar één beslissing te nemen, en dat is welke hardloopschoen de beste keuze voor jou is. Belangrijk is dus wel dat je op basis van jouw hardloopstijl een schoen uit de juiste categorie kiest.

Het basisassortiment van Asics bestaat uit 3 categorieën hardloopschoenen. Het grootste verschil tussen de 3 categorieën is de mate van ondersteuning die de schoenen je voeten zullen bieden:

  1. Demping biedt weinig ondersteuning
  2. Gestructureerde demping biedt de meeste ondersteuning
  3. Maximale ondersteuning biedt ondersteuning tussen de demping en de maximale ondersteuning in

Loopanalyse Asics
Het fijne van het model DynaFlyte 2 vind ik verder dat het (in ieder geval voor mij) een volledige ondersteuning in de afwikkeling geeft. Het mesh materiaal zorgt voor meer ‘ademing’ en verder is de pasvorm ook verder ontwikkeld; hij is wat smaller dan z’n voorganger en voor mij voelt het als de ideale pasvorm. Het vorige model voelde in vergelijking met dit model dan ook veel stugger en wat lomper. Het design van dit model is dan ook echt mooier en heeft het comfort van de Nimbus en Kayano modellen. Het is mooi om te zien hoe dit model dus is doorontwikkeld en het beste van verschillende modellen combineert!

De zin van hardlopen/bootcampen

De schoenen hebben de bootcamp les van afgelopen week overleefd en kwamen goed uit de strijd :). Het voelde ook weer heel natuurlijk om erop te rennen. De spierpijn was wel echt onvermijdelijk. De focus van m’n trainer lag vooral op de benen en billen en dat heb ik goed kunnen voelen. De verzuring trad na de les al in. Goed drinken en de dagen erna in beweging blijven (uitlopen) helpt dan goed. Het gaf me ook echt weer energie. Het gevoel van jezelf weer in beweging krijgen, pushen (maar niet te ver) geeft voldoening en motivatie om door te gaan. Op naar de volgende les, de zin is er weer!

Liefs,
Lin

P.S. Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met sportshowroom.nl

You Might Also Like

4 Comments

  • Reply Marianne Dobber 11 september 2018 at 8:56 am

    Hoi Lindy , weer super leuk geschreven! Heel herkenbaar.

    • Reply Lindy 12 september 2018 at 9:24 am

      Dankjewel Marianne! Leuk om te horen dat het zo herkenbaar is :))

  • Reply Chantal van Meel 12 september 2018 at 9:09 am

    Lin je bent een topper! Lekker weer in je sport flow…

    • Reply Lindy 12 september 2018 at 9:24 am

      Dankjewel lief!! <3

    Laat een reactie achter bij Chantal van Meel Cancel Reply